На сьогодні основним правовим інструментом для забезпечення відсічі агресії Росії та контрольованих нею маріонеткових утворень у Донецькій та Луганській областях є правовий режим антитерористичної операції. Розпочата у квітні 2014 року антитерористична операція надала змогу зупинити розширення російської агресії та локалізувати її. Також цей правовий режим дав можливість проведення президентських, парламентських і місцевих виборів, результати яких забезпечили внутрішню та зовнішню легітимність української влади.
Водночас за масштабами, характером та тривалістю проведення антитерористична операція не відповідає завданням звільнення окупованих територій окремих районів Донецької та Луганської областей. Унаслідок значних масштабних зіткнень, застосування противником важких озброєнь та військової техніки головна роль в операціях у зоні антитерористичної операції належить Збройним Силам України. Керівництво операцією здійснює представник Служби безпеки України як головного органу в системі боротьби з терористичною діяльністю.
Неврегульованим залишається правовий статус фактично окупованих окремих районів Донецької та Луганської областей. Режим антитерористичної операції не надає органам влади належних інструментів для вирішення економічних та соціальних питань у зоні операції.
Проект Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях" має створити нову правову основу для вирішення завдання з відсічі ворожій агресії на Донбасі, а у перспективі – для відновлення територіальної цілісності України в межах міжнародно визнаного кордону.
Законопроектом визначається правовий режим окремих районів Донецької та Луганської областей як тимчасово окупованої території України. Проект Закону визначає мету та засоби державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях, особливості реалізації й захисту прав громадян України, які проживають на цих територіях.
Проект Закону також визначає порядок керівництва заходами із забезпечення національної безпеки і оборони на територіях Донецької та Луганської областей.
Положення законопроекту дають змогу підвищити ефективність реалізації заходів забезпечення національної безпеки і оборони на територіях Донецької та Луганської областей. Також буде створено необхідні передумови для забезпечення державного суверенітету України над територіями в Донецькій та Луганській областях у межах міжнародно визнаного кордону України. Законом Росія визнана країною-агресором.